Με την παρούσα μελέτη, η EY Ελλάδος, το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και η endeavor, καταγράφει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά (αντικείμενο τμημάτων, κατευθύνσεις σπουδών, κ.ά.) των πανεπιστημιακών τμημάτων της Ελλάδας σήμερα, τις δυνατότητες επανειδίκευσης που προσφέρουν τα μεταπτυχιακά προγράμματα και τα προγράμματα κατάρτισης, ενώ αναδεικνύει και την έλλειψη εστίασης σε τομείς και δεξιότητες που χρειάζεται σήμερα η οικονομία μας. Επιβεβαιώνει, δε, το χάσμα αυτό, μέσα από την ανάλυση των αγγελιών εργασίας της τελευταίας εξαετίας, αλλά και με τις διαπιστώσεις στελεχών της αγοράς, καταλήγοντας σε προτεινόμενες παρεμβάσεις για την καλύτερη σύνδεση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και της αγοράς εργασίας.
Η θέση της Κρήτης
H Περιφέρεια Κρήτης διατηρεί σημαντική ακαδημαϊκή παράδοση και έντονη παρουσία 32 πανεπιστημιακών τμημάτων (7,4% του συνόλου), από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, το Πολυτεχνείο Κρήτης και το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο.
Συνεχίζοντας στην μελέτη αναλύεται ή έμφαση σπουδών στους επιστημονικούς κλάδους STEM, οι οποίοι είναι πολύ σημαντικοί για την κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη, γιατί η Επιστήμη (Science) είναι παντού στον κόσμο γύρω μας, η Τεχνολογία (Technology) διαρκώς επεκτείνεται σε κάθε τομέα/κλάδο της ζωής μας και είναι πλέον ενσωματωμένη στα περισσότερα προϊόντα/υπηρεσίες που χρησιμοποιούμε, η Μηχανική (Engineering) είναι η βάση για τον σχεδιασμό και την αντιμετώπιση των παγκόσμιων φυσικών προκλήσεων της βιώσιμης ανάπτυξης και της κυκλικής οικονομίας, ενώ τα Μαθηματικά (Mathematics) βρίσκονται πίσω από κάθε επάγγελμα και δραστηριότητα της ζωής μας, ιδιαίτερα τώρα με τις ψηφιακές τεχνολογικές δυνατότητες για ευφυή ανάλυση μεγάλου όγκου δεδομένων. Τέλος, η πανεπιστημιακή εκπαίδευση STEM καλλιεργεί την κριτική σκέψη και ανοίγει τον δρόμο της καινοτομίας. Τα τμήματα STEM στα ελληνικά πανεπιστήμια είναι 132, εκ των οποίων το 11 % εδρεύει στην Περιφέρεια Κρήτης.
Γίνεται επίσης αναφορά στην ετήσια μελέτη της ΕΘΑΑΕ (Ετήσια έκθεση για την ποιότητα της ανώτατης εκπαίδευσης 2021,) όπου καταγράφεται ότι τα ποσοστά αποφοίτων στην Ελλάδα σε προπτυχιακά είναι 85,6%, μεταπτυχιακά 10,5% και διδακτορικά 3,9%, ενώ τα αντίστοιχα των χωρών Ε.Ε.-27 είναι σε σύντομους κύκλους 7,3%, προπτυχιακά 59,7%, μεταπτυχιακά 29,4% και διδακτορικά 3,6%. Άρα κρίνεται αναγκαία η αναβάθμιση των μεταπτυχιακών, ώστε να προσφέρουν ένα ουσιαστικό περιβάλλον upskilling και reskilling.
Από τα συνολικά 1290 Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών (ΜΠΣ), στην Περιφέρεια Κρήτης, προσφέρονται τα 120, ενώ από το σύνολο των 430 προπτυχιακών η περιφέρεια μας διαθέτει τα 32.
Τέλος, για τις ανάγκες της έρευνας συγκεντρώθηκαν αγγελίες εργασίας που δημοσιεύτηκαν στην ιστοσελίδα της CollegeLink (κατά το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου 2018 – Μαρτίου 2023) και στην ιστοσελίδα της Workable (κατά το χρονικό διάστημα Μαΐου 2017 – Απριλίου 2023). Τα δεδομένα υπέστησαν τον ελάχιστο δυνατό καθαρισμό, ώστε να αφαιρεθούν από το δείγμα δεδομένα που δε χρειάζονταν για τον σκοπό της παρούσας ανάλυσης (π.χ. αριθμητικά δεδομένα σε κατηγορία περιγραφής θέσης). Μετά τον καθαρισμό, ο συνολικός αριθμός των μοναδικών αγγελιών και από τις δύο πηγές ανήλθε στις 36.717 αγγελίες, 415 εκ των οποίων δημοσιεύθηκαν στην Περιφέρεια Κρήτης.